Practica pierduta de a te odihni o zi in fiecare saptamana

Intreaba orice doctor si iti va spune ca odihna este esentiala pentru sanatatea ta fizica.

Cand organismul este privat de somn nu este capabil sa se reconstruiasca si sa se reincarce in mod adecvat. Corpul tau are nevoie de odihna. Intreaba orice atlet si iti va spune ca odihna este esentiala pentru un antrenament fizic sanatos. Odihna este necesara pentru ca muschii fizici sa se repare si sa previna accidentarile. Acest lucru este valabil fie ca alergi la un maraton, joci fotbal sau te catari pe un munte. Muschii tai au nevoie de odihna. Intreaba multi dintre filozofii din zilele trecute si iti vor spune ca odihna este esentiala pentru minte. Leonardo da Vinci a spus: „ Din cand in cand pleaca, relaxeaza-te un pic pentru ca atunci cand te vei intoarce la munca judecata ta va fi mai sigura.” Si Ovidiu, poetul roman a spus:    „ Odihneste-te – un camp care s-a odihnit da o recolta bogata.”

Mintea ta necesita odihna. Intreaba majoritatea liderilor religiosi si iti vor spune ca odihna este esentiala pentru suflet. Budismul, Iudaismul, Crestinismul, Islamul si multe altele te invata importanta de a fixa o perioada pentru odihna. Sufletul tau necesita odihna.

Intreaba multi lideri corporatisti si iti vor spune ca odihna este esentiala pentru productivitate. Poti doar sa muncesti atat de mult si sa faci atat de multe intr-o zi. Toata lumea are nevoie de odihna si de reincarcare. Productivitatea ta are nevoie de odihna. Doctorii, atletii, filozofii, poetii, liderii religiosi si liderii corporatiilor, cu totii ne spun acelasi lucru: acorda-ti timp pentru a te odihni. Este absolut esential pentru o viata echilibrata si sanatoasa. Si totusi, cand intrebi majoritatea persoanelor din cultura actuala, atat de haotica, daca i-au in considerare sa puna ceva timp deoparte pentru odihna iti vor spune ca sunt prea ocupati pentru a se odihni. Chiar si mai putini iti vor spune ca pun deoparte un timp concentrat (12-24 h) pentru odihna. Sunt prea multe lucruri de facut, prea multe cereri, prea multe responsabilitati, prea multe facturi, prea multa urgenta. Nimeni nu isi permite sa piarda timp odihnindu-se in cultura de astazi orientata spre rezultate. Din pacate acest ritm agitat provoaca daune asupra calitatii vietii noastre. Distrugem fiecare sens al fiintei noastre ( corp, minte si suflet). Exista un motiv de ce alergam mai repede si muncim mai mult, dar ramane mult in urma. Vietile noastre au devenit prea pline si prea dezechilibrate. Undeva pe parcursul nostru am pierdut practica esentiala a odihnei concentrate. Ar fi intelep sa recuperam vechia practica pierduta de a ne odihni o zi in fiecare saptamana. Pentru a ne regasi echilibrul ia in considerare nenumaratele beneficii ale odihnei concentrate pentru corp, minte si suflet:

Un corp mai sanatos. Cu totii avem o singura viata si un singur corp in care sa traim. Prin urmare mancam mai sanatos, facem exercitii fizice si incercam sa eliminam obiceiurile proaste. Dar apoi permitem programului nostru sa se umple de dimineata pana seara. Odihna este esentiala pentru sanatatea noastra fizica la fel de mult ca apa pe care o bem sau aerul pe care in respiram.

Mai putin stres. Stresul este de fapt perceptia ca o anumita situatie pe care o infruntam este mai mare decat resursele pe care le avem pentru a-i face fata – resurse precum timpul, energia, abilitatea si ajutor de la alte persoane. Avem doua optiuni, fie reducem cererile, fie crestem resursele noastre. Odihna concentrata confrunta stresul in ambele variante. In primul rand reduce cererile din situatia respectiva. In al doilea rand odihna reduce stresul prin a creste resursele noastre in mod particular energia.

Relatii  mai profunde. O zi pusa deoparte in fiecare saptamana pentru odihna permite relatiilor cu persoanele sa se aprofundeze si sa fie mult mai puternice. Cand nu ne grabim la munca sau la antrenamentul de fotbal suntem capabil sa ne bucuram de compania altor persoane si de o conversatie sanatoasa. O discutie lunga este mult mai eficienta in construirea unei legaturi, decat discutiile scurte in drum spre mall.

Oportunitate de a reflecta. Cateodata este greu sa vezi padurea din cauza copacilor. Este si mai dificil sa vezi padurea cand alergam printre copaci. Odihna concentrata ne permite sa facem un pas inapoi, sa ne evaluam viata, sa identificam valorile si sa determinam daca viata noastra este traita pentru aceste valori.

Echilibrul. A lua o zi din saptamana ta si a o dedica odihnei te va forta sa ai o identitate in afara ocupatiei tale. Va promova relatii in afara celor cu colegii de munca. Va promova activitati si hobby-uri in afara muncii tale. Ii va oferi vietii tale o identitate in afara ocupatiei tale de luni pana vineri. Mai degraba decat a defini viata ta prin ceea ce faci, poti sa incepi sa o definesti prin ceea ce esti.

Productivitatea sporita. Asa cum odihna fizica permite muschilor sa se reintinereasca, ceea ce duce la un succes fizic mai mare, a oferi odihna mintii noastre ii permite sa se concentreze si sa se reintinereasca. Mai multa munca nu inseamna o munca mai buna. O munca inteligenta este o munca mai buna.

Rezerva pentru urgentile din viata. Crizele lovesc pe toata lumea. Nimeni care este in viata este imun din fata incercarilor vietii. Prin a incepe de astazi sa te odihnesti vei construi rezerve pentru atunci cand urgente neasteptate lovesc si odihna nu mai este o optiune.

A dezvolta in mod corect o disciplina de odihna concentrata necesita schimbari interne, dar si externe. Ia in considerare acesti pasi de a revendica practica pierduta a odihnei saptamanale:

  1. Gaseste multumire in viata ta curenta. Motivul pentru care nu suntem capabili sa gasim odihna adecvata este deoarece suntem sub impresia constanta ca viata noastra poate si trebuie sa fie mai buna decat cea pe care o avem astazi. Acest impuls constant de a imbunatati standardul vietii noastre prin procurarea de mai multi bani, putere sau abilitati, ne rapeste multumirea si bucuria. In cele din urma odihna este o extensie a multumirii si sigurantei noastre. Fara ele simplitatea si odihna sunt dificile, daca nu imposibile. Inceteaza sa te concentrezi pe ceea ce nu ai si incepe sa te bucuri de lucrurile pe care le ai.
  2. Planifica-ti odihna. Odihna va veni doar din planificarea intentionata si odihna planificata va veni doar daca este dorita cu adevarat. Programeaz-o in calendarul tau. Invata sa spui nu oricarei sarcini care incearca sa intervina. Planifica-ti ziua ta de odihna prin a alege activitati creative care sunt distractive si care incurajeaza relatiile. Intelege ca adevarata odihna este diferita de doar a nu munci. Evita munca pe langa casa. Planifica masa in avans pentru a te ajuta sa eviti responsabilitatile de a gati. Si inchide orice dispozitiv electronic care te poate devia de la odihna ta.
  3. Asuma-ti responsabilitate pentru viata ta. Nu esti o victima a cererilor tale de timp. Tu esti creatorul si cel care le accepta pe acestea. Refuza sa te plangi sau sa fabrici scuze si incepe sa iti schimbi obiceiurile. Adu-ti aminte ca tu esti atat de ocupat cat alegi sa fii. Daca este necesar spune-i sefului tau despre dorinta ta de a te odihni si spune-le persoanelor ca nu vei fi disponibil in ziua respectiva.
  4. Imbratiseaza simplitatea. Imbratiseaza un stil de viata care se concentreaza pe valorile tale, nu pe posesiile tale. Este dificil pentru tine sa gasesti odihna cand munca din casa nu este terminata niciodata, iarba din curte trebuie taiata sau garajul trebuie reorganizat.
  5. Include si familia ta. Este mult mai usor sa practici disciplina odihnei concentrate daca si familia ta o practica.
  6. Traieste in limitele venitului tau. O persoana care are datorii este sclava a creditelor. Este dificil sa gasesti odihna pentru mintea ta atunci cand ai foarte multe datorii. Stresul continuu al responsabilitatilor tale te impiedica sa te bucuri de o zi libera. Nu depasii venitul pe care il ai, dar incearca sa traesti in limitele acestuia.
  7. Realizeaza natura superficiala a culturii noastre orientate spre rezultate. Daca traiesti intr-o cultura orientata spre rezultate, unde doar productivitatea este laudata la fiecare colt, atunci odihna este contra culturii. Odihna poate chiar fi vazuta ca un semn de slabiciune de catre alte persoane. Din pacate aceasta vedere a rolului umanitatii in lume este superficial. Este adevarat ca multe dintre beneficiile odihnei nu sunt tangibile, dar doar o persoana nesabuita crede ca toate lucrurile bune pot fi numarate.

Am putea trai vieti care produc nenumarate lucruri, dar nu vom incepe sa traim pana cand nu incetam sa producem si incepem sa ne bucuram.

Leave a Reply