Cum sa faci din exercitiul fizic o deprindere zilnica?

A incerca sa faci din exercitiul fizic o deprindere este ca de obicei incerci sa faci exercitii de 3, 4 ori pe saptamana si asta face ca a face din exercitiul fizic o deprindere sa fie dificil. Motivul este: cu cat esti mai consecvent cu o actiune, cu atat aceasta are sanse mai mari sa devina o deprindere.

Asadar, exercitiul zilnic se poate transforma intr-o deprindere, ceva care devine un automatism, ceva mult mai usor.

Implementez aceasta idee recent in viata mea alternand fiecare zi cu diferite exercitii: alergat, inot, ciclism si culturism cu scopul de a ajunge la o distanta olimpica anul acesta.

Daca vrei sa faci din asta o deprindere, aloca-ti 30 de zile pentru aceasta provocare si la sfarsitul acestor zile ar trebui ca aceasta deprindere sa fie bine integrata.

In continuare sunt niste sfaturi practice pe care le-am invatat de-a lungul timpului pentru a face din exercitiul fizic o deprindere zilnica:

1. Stabileste o ora. Decide cand este mai bine sa faci exercitiile, dimineata, dupa-amiaza sau seara si tine-te de program. Eu mi-am stabilit ora 5:30 AM in fiecare zi si incerc pe cat se poate sa nu variez de la acea ora. Daca nu stabilesti o ora este posibil sa amani pana crezi ca vei avea timp sau chiar pe ziua urmatoare. In curand, nu va mai deveni o deprindere.

2. Pune-ti un reminder. Eu folosesc facilitatea Memo, dar sunt multe alte metode de a fi anuntat pentru a nu uita. Apoi, cand esti anunta, fa exercitiile imediat. Nu intarzia.

3. Incepe de la exercitii usoare. Aceasta este poate cea mai folositoare sugestie. Cand incep sa exersez, intotdeauna incep cu multa energie, entuziasm si ambitie. Cred ca pot mai mult. Oricum, a face prea mult la inceput duce la epuizare, care apoi duce la renuntare. Cand incerci prima data sa faci din exercitiul fizic o deprindere zilnica, nu trebuie sa exagerezi si sa-ti supui corpul la foarte mult stres. Solutia: incearca 20 de minute la inceput, usor. Chiar 10-15 minute sunt bune la inceput, daca abia incepi. Cheia este sa poti face zilnic exercitii usoare si sa formezi deprinderea.

4. Progreseaza mai tarziu. Odata ce corpul este obisnuit cu exercitiul  zilnic poti incepe sa cresti intensitatea exercitiilor. Asteapta cel putin 2 saptamani inainte sa incepi sa evoluezi – acesta este minimul pentru ca organismul sa se obisnuiasca. Si pe masura ce exercitiile devin mai usoare, poti incepe sa cresti timpul exercitiilor la 30, 40 de minute si eventual chiar o ora. Odata ce ai facut asta poti creste treptat intensitatea – alergand mai mult sau mai repede de exemplu. Nu incerca sa cresti distanta si viteza in acelasi timp.

5. Exercitiul sa fie placut. Daca asociezi o deprindere cu durerea, o vei abandona. Dar daca este distractiv, vei fi nerabdator sa te tii de ea. Deaceea, la inceputul stagiului deprinderii mele m-am concentrat pe placere. Merg incet, bucurandu-ma de scenariu, aerul proaspat de dimineata, cerul frumos pe masura ce soarele rasare, linistea solitudinei si a contemplarii. Este ceva ce imi place sa fac. Un mp3 player cu ceva muzica ajuta.

6. Pregateste-ti imbracamintea si uneltele. Cu cat mai putine obstacole intalnesti in calea realizarii deprinderii, cu cat creste probabilitatea sa reusesti. Daca pe langa trezit mai trebuie si sa-ti pregatesti vestimentatia si uneltele cu care faci exercitii, cu atat mai mult iti vine sa adormi la loc. Dar daca iti pregatesti din timp hanele, adidasii, ceasul si mp3 player-ul sau orice altceva ai nevoie, vei fi motivat mai mult sa iti incepi exercitiul.

7. Mergi sa exersezi pur si simplu. Regula mea este de a ma incalta si a iesi pe usa. Nu-mi pasa de cat de mult trebuie sa merg sau cat de greu va fi. Iesi pur si simplu si incepe. Odata ce ai facut asta, este floare la ureche.

8. Variaza. Un lucru ce imi place la antrenamentul de triatlon este ca  exercitiul zilnic nu este plictisitor – in loc sa alerg in fiecare zi, acum am o varietate de sporturi pe care le fac si asta face sa fie mult mai interesant. Dar probabil, cel mai important lucru este ca pentru fiecare sport folosesc muschi diferiti, in mod special la inot. Sigur, unii muschi sunt comuni, dar sunt folositi avand factori diferiti de stres. Asta imi da sansa sa ma refac, deoarece fara recuperare, doar iti obosesti muschii din ce in ce mai mult.

9. Ia-ti o zi de pauza. Din nou, recuperarea este foarte importanta. Deaceea este nevoie sa-i acorzi corpului sansa de a se odihni. Daca incepi usor si doar facand exercitii 20 de minute, ar trebuie sa fie bine fara zile de odihna. Dar totusi e bine sa ai o zi de odihna in care nu faci exercitii ca in celelalte zile.

10. Nu sari nicio zi. Este usor sa spui: “Nu-i nicio problema”, Am facut-o timp de 5 zile – “O sa sar doar peste ziua de azi!” Dar aceasta va face ca deprinderea ta sa se formeze greu. Consecventa este cheia, asa ca incearca sa nu sari peste nicio zi. Daca o faci, nu de descuraja, nu te judeca, nu te simti prost – oricine greseste cateodata si formarea deprinderii este o aptitudine care necesita practica. Incepe provocare de 30 de zile din nou si incearca sa identifici obstacolul care a dus la situatia in care a trebuit sa sari o zi si pregateste-te pentru acest obstacol de aceasta data.

Leave a Reply