Ghidul unei vieti active

Se vedem daca situatia urmatoare vi se pare familiara. Cand ceasul suna de ora opt dimineata te asezi pe scaunul de la birou, iti deschizi laptopul si iti petreci urmatoarele noua ore lipit de scaunul tau. Poate ca ocazional te ridici sa te duci la baie sau pentru a manca ceva la pranz. Dar te intorci cat poti de repede inapoi la locul tau, aplecat, cu ochii rosii si imbratisand ceasca de cafea ca pe cea mai mare inventie a tuturor timpurilor. Cand ceasul ajunge la ora cinci dupa-amiaza iesi pe usa biroului cat mai rapid cu putinta croind drum prin trafic pentru a ajunge acasa. Acolo in sfarsit faci ce ai visat intreaga zi – stai. Stai pe canapea, zambesti si iei telecomanda de la televizor multumit sa iti inchizi activitatea cerebrala pentru cateva ore glorioase inainte de a te pune la somn. Si apoi iei totul de la capat intr-o repetitie fara final. Vezi tema comuna din acest comportament?

Ne-am obisnuit cu lenea. Viata moderna prea des ne cere sa stam, sa scriem si sa nu stam in picioare, invitand un stil de viata sedentar care ne creste centimetrii in talie. Dar daca vrei ca stilul tau de viata sa se imbunatateasca, chiar daca esti legat de o activitate sedentara de birou, poti sa incerci cativa pasi care te pot ajuta:

  1. Misca-te. Orice miscare este mai buna decat nici un fel de miscare. Aceasta este ideea de baza si este una dintre cele mai importante de incorporat in rutina ta zilnica. Poate ca locul tau de munca te obliga sa iti petreci mult timp intr-un scaun.  Nu poti intotdeauna sa schimbi acest lucru, dar nimic nu te opreste din a face tot ceea ce poti pentru a lucra cu aceste constrangeri.
  2. Seteaza un cronometru. Majoritatea telefoanelor moderne au si un cronometru incorporat, dar poti intotdeauna sa te uiti la ceas daca nu iti place sa auzi sunetul unei alarme. Ideea este aceiasi – sa iti aduci aminte la intervale regulate sa te ridici de pe scaunul tau si sa faci cativa pasi in jurul biroului tau.
  3. Incorporeaza exercitii fizice. Este tentant sa iti pastrezi tot efortul si energia pentru sala de sport dar nu este intotdeauna un lucru practic. In special cand viata este haotica si nu iti permite sa pastrezi un program riguros. A-ti pastra exercitiile fizice doar pentru sala de sport nu este in avantajul tau. Poti sa faci exercitii simple si in biroul tau de la flotari pe perete pana la genoflexiuni, etc. Vei observa ca aceste exercitii simple pot fi la fel de benefice ca si o ora de alergat pe banda magnetica sau pe bicicleta.
  4. Valorifica dimensiunile vezicii tale. Aceasta poate fi singura data in viata ta cand o vezica poate fi folositoare. Data viitoare cand te grabesti la toaleta de ce sa nu pierzi cateva minute extra in fata oglinzii, de exemplu. Poti chiar sa faci cateva exercitii fizice in acel spatiu mic. Si cand mergi la toaleta nu ar fi rau daca ai alege una cat mai departe de biroul tau, poate chiar la un etaj diferit. Acele minute in plus de miscare poate ca nu par foarte mult dar se aduna pe parcursul zilei.
  5. Continua sa mergi. Ai auzit de trucurile obisnuite – sa mergi pe scari in loc sa iei liftul, sa parchezi masina cat mai departe de locul unde vrei sa ajungi si asa mai departe. Toate acestea sunt sfaturi destul de bune, dar nu trebuie sa te opresti doar la acestea. De ce sa nu mergi mai departe? De ce sa nu continui sa  mergi cat mai mult posibil? Cand cronometrul tau suna mergi in jurul biroului pret de cateva minute. La sfarsitul pauzei de masa fa o plimbare scurta la aer curat daca se poate.
  6. Stai in picioare. Acesta este un mod revolutionar de gandire – a sta in picioare nu este acelasi lucru cu a sta pe scaun. Este atat de diferit comportamentul corpului atunci cand stai in picioare incat il poti considera un fel de exercitiu fizic. Birourile concepute pentru persoanele care vor sa sta in picioare inca nu sunt foarte populare, dar pot fi o solutie la problemele noastre. Daca biroul tau este unul traditional incearca totusi sa stai cat mai mult timp in picioare. Si cand ajungi acasa nu te aseza imediat pe canapea, ci mai degraba stai in picioare in bucatarie in timp ce iti pregatesti cina sau vorbesti cu familia.

Cel mai mare pas. Nu trebuie sa uiti ca orice miscare este mai buna decat nici un fel de miscare. Avand in vedere cat de multe ore petrecem scufundati in scaunele noastre, orice nou accent pe o activitate poate face un pas enorm pentru a te ajuta sa te mentii activ. Sfaturile de mai sus poate ca nu inlocuiesc exercitiile fizice regulate, dar iti suplimeteaza rutina de exercitii fizice. Adu-ti aminte ca exercitiile nu trebuie sa fie dificile. Nu sunt necesare 3 ore in sala de sport sau mai multe, dar trebuie sa acorzi atentia cuvenita starii tale de sanatate si sa faci pasi mici si stabili pentru a ajunge la nivelul optim de forma fizica.

Incepe astazi. Sincronizeaza un cronometru, incepe atunci cand poti si fa o plimbare ori de cate ori se iveste ocazia. Astfel vei realiza ca programul tau de lucru nu trebuie sa fie unul sedentar.

Leave a Reply