Cum sa transformam deprinderile in scopuri?

Un cititor mi-a scris urmatoarea intrebare:

Eu am scopurile divizate in doua tipuri: “Continue”, pentru acele care nu au un sfarsit si “Cu destinatie” pentru cele care vor fi implinite si terminate. Un exemplu de scop continu este de a mentine o atitudine pozitiva, a merge la muzeu sau a te juca in fiecare luna.
Un scop cu destinatie ar fi sa merg in 10 tari noi sau sa-mi completez proiectul de cercetari. Pentru fiecare tip de scop categorisesc zonele vietii mele. Realizez ca unele din scopurile mele continue ar trebui sa treaca in categoria scopurilor cu destinatie si a le stabili un termen limita, dar trebuie ca limitele temporale sa fie continuate odata ce actiunea a devenit o deprindere? De exemplu, scopul de a folosi ata dentara care a avut un termen limita 30 de zile, a devenit deprindere pentru mine acum. Este tot un scop pentru mine pe care il fac in fiecare zi. Sau nu ar trebuie sa fie un scop odata devenit o deprindere? Intrebarea mea este: Cand se transfera un scop in deprindere?

Incep prin a mentiona ca exemplul cititorului este unul extraordinar pentru noi ceilalti. In primul rand, s-a gandit foarte mult la scopurile lui si are scopuri mari, desemenea. Si prin scopul lui de 30 de zile care a devenit o deprindere, este o dovada ca prin a te concentra pe un scop pentru 30 de zile poti crea o noua deprindere pozitiva.

Dar pentru a raspunde la aceasta intrebare: La modul in care o vad eu, o deprindere defapt conduce spre un scop. De exemplu, daca vrei sa ai dinti sanatosi, iti dezvolti abilitatea de a ti-i peria. Daca vrei sa slabesti iti poti dezvolta abilitatea de a alerga. Concentreaza-te pe ceea ce faci zilnic si creaza-ti deprinderi noi care vor duce la scopuri de lunga durata. Concentrandu-te pe a realiza un scop in 30 de zilce, va deveni o deprindere si dupa aceasta esti pe pilot automat.

Dar cititorul are dreptate – scopul creaza deprinderea.
Scopul tau este de a te concentra pe acele prime 30 de zile pentru a crea deprinderea (variaza de la un om la altul, consecventa si alti factori, dar 30 de zile reprezinta o regula buna). Acelea sunt zilele cruciale in a forma o deprindere, cand ai cu adevarat nevoie sa-ti concentrezi energia.

Dupa aceasta, ar trebuie sa fie mult mai usor, dar totusi va fi nevoie de a-ti mentine energia mai ales daca alte lucruri din viata ta confera rezistenta la acea deprindere (daca te lasi de fumat, o moarte in familie poate determina o recidiva. Deprinderea cititorului de a folosi ata dentara  va tine o vreme si nu va necesita multa energie pentru a o mentine. Sau daca ti-ai dezvoltat abilitatea de a alerga si te imbolnavesti pentru cateva saptamani, va fi nevoie de o noua cantitate de energie si motivatie pentru a incepe iar deprinderea. Nu ar trebui sa fie asa de greu ca la inceput deoarece esti antrenat sa faci asta.

Cand iti formezi o deprindere, sfatuiesc urmatoarele lucruri:

1. Fa din primele 30 de zile un scop concentrat, cand vrei cu adevarat ca sa transformi comportamentul in deprindere. Revizuieste-o zilnic si asigura-te ca ramai concentrat pentr aceasta deprindere in fiecare zi.

2. Dupa perioada initiala, in timpul celor 30 de zile, revizuieste-ti scopul in fiecare saptamana (in loc de in fiecare zi). Daca este vreo schimbarea in viata ta care te distrage de la acea deprindere, intoarce-te la nivelul anterior unde ai nevoie de mai multa concentrare si energie pentru a o transforma in deprindere din nou. Daca totul merge bine, sarbatoreste-ti succesul continuat si revizuieste din nou saptamana urmatoare.

3. Dupa aceasta, revizuieste-ti deprinderea o data pe luna sau in asa fel incat sa fii sigur ca nu te-ai abatut. Aceastea poate merge nedefinit, pana cand crezi ca face parte asa mult din tine incat nu mai trebuie revizuit. Daca ai probleme cu deprinderea, revino la un nivel sau doua mai jos.

Leave a Reply