Cum sa relationezi cu oamenii ocupati – VII

Iarta respingerea – persoanele ocupate sunt in mod constant abordate de aceia care vin dintr-o  pozitie de saracie. Acesta este motivul pentru care persoanele ocupate par distante atunci cand vorbesti pentru prima data cu ele. Scuturile lor de protectie sunt sus. Necesita timp sa cladesti increderea cu o persoana ocupata ce este obisnuita sa fie acostata intr-un fel, aproape in fiecare zi. Foarte probabil ca vei fi respins, deoarece scuturile lor sunt sus si au obiceiul de a devia inconstient avansurile ca o chestie de rutina. Daca nu ar face asa, foarte repede ar fi coplesiti.

Persoanele ocupate, de obicei, prefera sa nu respinga pe nimeni, pur si simplu pentru ca adesea gestul e interpretat in mod eronat drept grosolanie. Nu vor sa fie subiect de barfa. Persoanele ocupate cu adevarat, nu vor sa fie nepoliticoase, dar cateodata sunt coplesiti si, daca esti a cincea persoana care il abordeaza cu acelasi lucru intr-o singura zi, s-ar putea sa obtii o respingere mai puternica decat crezi ca meriti.

Cea mai comuna strategie pe care persoanele ocupate o folosesc pentru a devia avansurile nedorite este detasarea. Cuvintele lor pot implica un interes moderat dar nu sunt sinceri. In practica acest lucru nu functioneaza foarte bine, mai ales din perspectiva persoanei ocupate. Nu e o metoda foarte agreata, deoarece lasa cealalta persoana in incertitudine, undeva suspendata intre da si nu. O mare parte din timp, daca ceri ceva de la o persoana ocupata, nu vei obtine un raspuns negativ direct deoarece gasesc acest lucru prea conflictual. Oamenii ocupati invata din experienta ca este o idee rea sa spui pur si simplu – nu. Atunci cand spun nu, oamenii incearca sa ii convinga si acest lucru devine enervant foarte repede, mai ales cand se intampla des.

Din pacate, multe persoane sunt conditionate de a trata un nu ca pe un potential da si  folosesc modul de convingere pentru a incerca sa identifice si sa depaseasca obiectiile. Acesta este cu adevarat enervant atunci cand se intampla in mod repetat. Este o enorma pierdere de timp.

Poti incerca sa fii cu adevarat puternic atunci cand spui nu, dar acest lucru creeaza unele reactii negative. Este interpretat ca fiind prea dur si persoanele incep sa te barfeasca pentru ca te comporti astfel. Acesta este unul dintre motivele pentru care auzi povesti ca unii directori sunt cu nasul pe sus, foarte duri, cand in realitate incearca pur si simplu sa fie eficienti.

Pentru a evita sa fie asa de conflictuale, multe persoane ocupate vor folosi o tehnica simpla de respingere. Acestia pot spune ceva de genul: “suna interesant, de ce nu imi suni secretara sa vedem daca putem aranja ceva.” Daca esti un observator atent, vei observa ca vocea lor si limbajul trupului sunt incongruente cu cuvintele acestuia. Adevarul este ca nu au nici o intentie sa urmeze propunerea ta. In acest mod persoana ocupata isi pastreaza reputatia – tu poti presupune ca secretara a facut o greseala si ti-a diminuat sansele.

Daca interactionezi cu o persoana ocupata si primesti un raspuns ce pare lipsit de respect sau nedrept, incearca sa nu iei acest lucru personal. Fa tot ceea ce poti sa ierti orice greseala perceputa. Este foarte putin probabil ca persoana ocupata sa incerce in mod deliberat sa fie nepoliticoasa sau nepasatoare. Realitatea este ca trebuie sa faca fata unui volum de neconceput de abordari. Sunt fiinte umane si metodele lor de procesare a unor astfel de cereri vor fi imperfecte.

Comunicarea in general s-ar imbunatati dramatic daca am putea invata sa practicam mai multa empatie. Fa tot ceea ce poti pentru a vedea situatia din punctul de vedere al celeilalte persoane. Daca vrei sa interactionezi cu succes cu persoanele ocupate este important sa empatizezi cu ei si sa comunici dintr-o postura de intelegere.

Aceasta este tema centrala a acestei serii de articole.

Leave a Reply