Cum sa devii mai usor vegetarian?

Din ce in ce mai multe persoane si-ar dori sa devina vegetarieni, din diverse motive, dar pare ca este prea dificil si ca e uneori vointa e prea slaba

Scriu aici pentru cei care sunt interesati sa devina vegetarieni. Daca nu faci parte dintre aceste persoane, iti recomand sa alegi alt articol.

De ce sa devii vegetarian?
Vegetarianismul nu este pentru toata lumea. Nu este nimic in acest articol care sa implice judecarea cuiva care doreste sa manance in continuare carne sau care nu este atat de interesat de subiecte legate de sanatate.

Pentru cei interesati de acest subiect, exista cateva considerente care stau la baza deciziei de a nu manca carne:

  1. Se renunta la grasimi. Si in special la grasimile saturate care poarta cu sine un risc major in dezvoltarea bolilor de inima. Pe langa proteine, carnea aduce o groaza de astfel de grasimi saturate care se asaza pe peretii vaselor de sange, ingustandu-i, ceea ce duce in timp la dezvoltarea hipertensiunii arteriale, a altor boli de inima, diabet, etc. Nu mai mentionam ca, fiind fara fibre, carnea afecteaza colonul, in timp formandu-se pe peretii acestuia formatiuni greu de indepartat.  
  2. Mai putine substante otravitoare. Carnea este un mediu propice pentru mii de bacterii in special in situatiile in care preparatele nu sunt stocate in conditii corespunzatoare sau nu sunt gatite cum trebuie. Eliminand carnea, unele persoane considera ca elimina astfel din riscurile imbolnavirii.
  3. Se reduce suferinta. Probabil ca nu vrei sa auzi despre oribilul tratament suportat de animalele crescute special pentru carne. Acesta poate un motiv poate nu chiar  serios dar sunt persoane care nu vor sa fie implicate, direct sau indirect in aceasta.
  4. Ajuti mediul. Exista numeroase feluri in care industria produselor alimentare din carne afecteaza mediul inconjurator. Este vorba despre o groaza de resurse (carburant, graunte, boabe de cereale care ar putea hrani mai multi oameni din tarile sarace) si despre poluare, deseuri rezultate in urma cresterii animalelor.
  5. Ajuta la scaderea in greutate. Este posibil sa fii vegetarian si sa mananci alimente nesanatoase ca de exemplu cartofii prajiti, tot felul de pizza sau alimente de la fast food, sa bei coca cola. Astfel de situatii sunt foarte rare pentru ca acele persoane care renunta la carne aleg practic sa aiba un stil de viata sanatos. Mute studii au aratat ca vegetarienii sunt mai slabi si cu risc redus de obezitate in comparatie cu persoanele care consuma produse din carne. Daca vrei sa slabesti, sa devii vegetarian poate fi o decizie buna in programul tau.
  6. Dieta este mai bogata in substante nutritive. In general, vegetarienii inlocuiesc carnea cu alimente mult mai bogate nutritiv ca de exemplu: legume, fructe, nuci, alune, migdale, boabe de fasole, mazare, linte, cereale integrale, etc. Acestea sunt recunoscute prin energia pe care o aduc organismului si prin preventia fata de multe afectiuni.

20 de sfaturi usoare care te vor ajuta sa devii vegetarian
Deci, daca doresti sa devii vegetarian fara prea mult efort, iata cateva sugestii:

  1. In primul rand trebuie sa ai motive clare. Nu deveni vegetarian doar pentru a impresiona prietenii sau pentru ca e un fel de moda! Orice schimbare de stil de viata necesita o motivatie puternica. Asa ca trebuie sa stii clar din ce motive ai luat aceasta decizie si chiar trebuie sa crezi in ele. Restul este usor!
  2. Informeaza-te. Inainte de a pune in aplicare orice plan, citesc din mai multe surse si ascult cat mai multe puncte de vedere. Este foarte important sa fii bine informat.
  3. Gaseste retete de gatit cat mai bune. Nu trebuie sa cumperi acum toate cartile de bucate vegetariene, exista multe sit-uri online care prezinta retete simple si gustoase. Nu trebuie sa le incerci pe toate. Alege cateva care ti se par mai simple si fa-ti curaj! Ai tot timpul in fata ca sa le gatesti pe toate celelalte.
  4. Incearca o reteta noua pe saptamana. Daca iti place cum ti-a reusit adaug-o colectiei tale pe care o folosesti in mod regulat. In curand vei avea intre 5-10 retete pe care le vei folosi des. Cam toata lumea, indiferent daca mananca carne sau nu, au in jur de 7-10 retete pe care le folosesc cel mai des prin rotatie. Din moment ce ai o astfel de colectie, nu vei simti lipsa a nimic si viata isi va intra iarasi in rutina ei obisnuita.
  5. Inlocuitori. Poti incerca sa gatesti si retetele tale favorite mai vechi, dar in loc de carne foloseste inlocuitori.  Poti manca aceleasi mancaruri preparate  ca inaintr doar fara carne de data aceasta. De exemplu daca iti placeau mult spaghetti cu chili si carne, poti folosi ca inlocuitor de carne granule de soia sau carne din gluten sau nuca macinata. Mancarea va fi la fel de gustoasa. Consulta retetele vegetariene si vei fi uimit cate se pot pregati fara carne.
  6. Incepe cu carnea rosie. Iti sugerez sa incepi prin a elimina mai intai carnea rosie care se stie ca este cea mai putin sanatoasa. Desigur poti sa renunti total din prima la carne sau poti sa devii vegetarian treptat, daugand in fiecare saptamana ceva nou in alimentatia ta fara carne.
  7. Apoi celelalte tipuri de carne. Dupa cateva saptamani fara carne rosie, incepe sa renunti si la carne de porc pentru alte saptamani. Apoi renunta la carnea de pui si la fructele de mare. Daca vrei sa evoluezi mai usor, poti sa dai trei saptamani fiecarei etape de renuntare. Iti vei da seama curand ca poti trai fara carne si fara macar sa-ti fie pofta.
  8. Branzeturile si ouale. Vegetarienii au diferite opinii in aceasta privinta. Deci nu este obligatoriu sa renunti la branzeturi si oua. Decizia iti apartine. Unii spun ca din moment ce sunt vegetarieni, dupa o vreme au simtit ca organismul lor a inceput sa faca singur selectie si sa nu mai aiba nevoie de proteine de origine animala sau de grasimi saturate. Soia ofera o gama variata de produse, de la branza, preparate si lapte cu un continut bogat de proteine mult mai sanatoase decat proteina de provenienta animala. Pentru unii a renunta la oua a fost mai usor decat a renunta la lapte. Aici, tu esti cel care alege ritmul.
  9. Gandeste-te la noi ingrediente. Un exercitiu folositor este sa-ti faci o lista cu ceea ce mananci in mod normal la micul dejun, pranz, cina si gustari. Nu o lista a meselor ci a ingredientelor folosite. Incearca apoi sa faci o lista alternativa vegetariana. Cu o astfel de lista ar trebui sa nu ai probleme in a-ti alimenta frigiderul si camara.
  10. Totul deodata. Unele persoane prefera sa renunte o data si bine de la a mai manca carne. Asta necesita intr-adevar mai multa fermitate, motivatie si vointa. Nici aceasta metoda nu este chiar dificila. Tot asa, iti poti lua masuri dinainte, te informeze foarte bine, iti faci o recuzita de retete, cauti inlocuitori, o lista noua de ingrediente si apoi renunti la tot ce inseamna mnacare cu carne dintr-odata. Nu dureaza mai mult de cateva zile pana incepi sa simti ca noul obicei isi intra in drepturi. Singurul lucru care o sa ramana mai greu este atunci cand esti invitat sa iei masa la altcineva acasa sau cand iesi cu prietenii in oras. Dar si aici se pot gasi solutii
  11. Cantitatea adecvata de proteine. Unul dintre miturile legate de vegetarieni este si acela legat de faptul ca ei nu consuma cantitatea adecvata de proteine. De fapt trebuie stiut faptul ca persoanele care mananca carne iau mai multe proteine decat ar avea nevoie iar asta constituie la randu-i un risc major in formarea pietrelor la rinichi sau colecist. Necesarul zilnic de proteine este de fapt mult mai mic decat cred oamenii in general. Daca ai o dieta variata la care adaugi nuci, alone, soia, sau alte leguminoase ca fasolea, mazarea, lintea, necesarul de proteine este foarte bine acoperit. Este bine de stiut ca proteina din soia este o proteina completa asemenea celei din carne. Cu cat mananci mai diversificat din lista de deasupra cu atat vei avea mai multe tipuri de proteine care iti vor completa necesarul organismului.
  12. Fast food. Trebuie sa spun din nou faptul ca poti alege sa fii vegetarian si totusi sa nu mananci sanatos. Sa nu cazi in capcana faptului ca a nu manca carne iti da voie sa ciugulesti mai mult din dulciuri sau fast food-uri. Alege deserturi si gustari sanatoase, bazate pe fructe, cereale integrale, migdale si alte soiuri de nuci, etc.
  13. Mancaruri etnice. Cand esti vegetarian esti mult mai deschis la a incerca noi tipuri de mancaruri ca de exemplu: mancare mexicana, Indiana, chinezeasca, italiana. Ar fi interesant sa iti organizezi saptamani tematice pentru a incerca mai multe retete dintr-o tara anume. Suna distractiv, nu-i asa?!
  14. Spune-le prietenilor si familiei. Daca te-ai hotarat intr-adevar sa devii vegetarian trebuie sa-ti anunti prietenii si familia si sa le spui ca vei iesi cu ei in continuare in oras, ca veti cina la aceeasi masa, ca participate la aniversarile lor. Daca stiu despre tine ei vor avea grija sa pregateasca sau sa comande ceva special pentru tine. Incearca sa le explicit alegerea ta fara a deveni defensiv sau argumentative. Vei vedea ca in timp vor veni ei sa guste din preparatele tale. Nu incerca sa convingi pe nimeni sa devina vegetarian. Ofera informatii doar daca ei sunt interesati, nu tine predici.
  15. Distreaza-te. Cel mai important este sa nu uiti sa te distrezi. A fi vegetarian nu este ceva restrictiv de la a te simti bine, de la a te distra. Daca te simti ca si cum iti aplici constrangeri de tot felul, nu vei rezista mult. Dar daca simti ca faci un lucru bun si ca adaugi varietate si gust vietii tale, totul iti va fi mai usor si vei fi mai sanatos. Fii destins si bucura-te din plin de alegerile tale!
  16.  Planuieste dinainte. Deseori, pentru noii vegetarieni, se iveste inconvenientul ca ei nu isi planifica dinainte o iesire sau nu isi pregatesc din timp mancarea. Daca mergi la cineva la o petrecere iti va fi de mare ajutor daca pregatesti de acasa un platou generos de mancare vegetariana care iti va folosi ca back up pentru tine, dar ii vei face si pe altii curiosi. Excursiile nu trebuie sa se termine prin a manca infometati cartofi prajiti de la un McDonalds. Pregateste-ti din timp iesirile in aer liber sau chiar vizitele la prieteni.
  17. Gateste dinainte. O alta problema ar putea fi atunci cand vii infometat de la serviciu si nu ai nimic gatit in frigider. Ia-ti timp de exemplu si gateste mai multe portii de supa care este usor de pregatit si poate fi o masa rapida care sa te ajute sa treci peste momentul critic al foamei pana pregatesti altceva.
  18.  Gustari vegetariene. Fructele sunt foarte gustoase pentru o gustare intre mese. Migdalele prajite sau naturale, iaurturile simple sau cu fructe, batoanele din cereale integrale, crackers, etc. Acestea sunt doar cateva exemple de gustari cu adevarat delicioase care iti vor da energie si te vor face sa te simti bine pe parcursul zilei.
  19. Restaurante vegetariene. Vegetarian restaurants. Este posibil ca in orasul tau sa existe un astfel de restaurant sau nu. Incearca sa vezi daca exista, fa o lista si cu cele din orasele apropiate, poate vei dori sa mergi intr-un weekend cu familia acolo. Oricum, cam toate restaurantele au mancaruri fara carne. Poti face din timp o lista cu acestea si iti va fi mult mai usor sa intrebi ospatarii despre ele. Sunt restaurante unde se accepta sa creezi tu meniul potrivit pentru tine iar ei ti-l prepara asa cum il ceri.
  20. Mancare vegetariana congelata. Nu spun ca ar fi foarte sanatoasa, dar e bines a ai in congelator si astfel de alternative. Exista in frigiderele supermarketurilor astfel de preparate. Poti sa le incerci si sa ai cateva in congelator pentru situatii de urgenta. Fii calculat si in timp vei observa ca totul decurge de la sine fara mult efort, fara infometare si mai ales fara frustrare.

Leave a Reply