10 sfaturi pentru a te lasa de fumat

Recent am sarbatorit aniversarea unui an de cand m-am lasat de fumat. Ca majoritatea fumatorilor am incercat de multe ori sa ma las de fumat dar nu am reusit. Dar de data aceasta a mers si vreau sa impartasesc cele 10 sfaturi care m-au facut sa renunt la fumat pe cand celelalte au dat gres.

1. Angajeaza-te la asta intru totul. In incercarile mele nereusite am fost doar pe jumatate convins sa ma las. Imi spuneam ca vreau sa renunt, dar mereu am simtit in sinea mea ca o sa dau gres. Nu am scris nimic, nu am spus nimanui (poate sotiei). De data aceasta am scris un plan. Am facut un blog despre asta. Am facut o promisiune fiicei mele. Am spus familiei si prietenilor ca ma las de fumat. M-am inscris pe un forum cu cei care vor sa renunte. Am avut recompense. Multe dintre acestea vor fi in urmatoarele sfaturi. Am facut in asa fel incat sa-mi fie greu sa ma apuc iar de fumat.

2. Scrie un plan. Nu poti spune simplu ca “voi renunta astazi”. Trebuie sa te pregatesti. Planuieste. Fa-ti un sistem de recompense, un sistem care te sustine, o persoana pe care sa o suni daca esti in necaz. Scrie ceea ce vrei sa faci in caz ca e vreo urgenta. Printeaz-o. Pune-o pe perete acasa si la serviciu. Daca astepti pana esti in urgenta de a-ti da seama de ceea ce trebuie sa faci, ai pierdut deja. Trebuie sa fii pregatit pentru acele urgente.

3. Cunoaste-ti motivatia. Cand vine urgenta, mintea va rationa. “Ce este rau in asta?” Si vei uita de ce faci asta. Cunoaste-ti motivatia pentru care faci asta inainte ca urgenta sa vina. O faci pentru copiii tai? Pentru sotie? Pentru sanatate? Ca sa poti alerga? Pentru ca fata pe care o placi nu-i place ca fumezi? Incearca sa ai un motiv foarte bun pentru a renunta la fumat. Listeaza-le. Pune-le pe perete. Si aminsteste-ti de aceste motive de fiecare date cand vine urgenta.

4. Nici un fum macar, niciodata. Mintea este o instanta foarte sireata. Iti va spune ca o tigara nu iti va face niciun rau. Si este greu sa te pui cu logica, mai ales cand esti in mijlocul unei urgente. Si cu aceste urgente este foarte greu sa te contrazici. Nu ceda. Spune-ti inainte ca urgenta sa vina ca nu vei trage niciun fum macar, niciodata. Adevarul e ca acel fum care tu crezi ca e inofensiv, defapt iti dauneaza foarte mult. Un fum il atrage pe al doilea, al treilea si  in curand, nu te mai lasi de fumat, esti din nou fumator. Nu te minti. Un singur fum te duce in stadiul de regres. NU TRAGE NICI MACAR UN FUM!

5. Inscrie-te pe un forum. Unul din lucrurile care m-au ajutat foarte mult in procesul de renuntare la fumat au fost un forum online pentru nefumatori (quitsmoking.about.com). Nu te simti asa de singur cand te simti mizerabil. “Mizeria” adora compania, oricum. Incearca sa-i cunosti pe cei de pe forum care trec prin aceleasi situatii ca si tine, scrie despre experienta ta si despre ceea ce simti si citeste despre altii care sunt in situatii mult mai dificile decat tine. Cea mai buna regula: Posteaza inainte de a fuma. Daca iti pui aceasta regula si te tii de ea, vei reusi in timp de criza. Ceilalti te vor ajuta sa treci prin asta. Si vor sarbatori cu tine cand reuse.sti in prima zi, a doua, a treia, o saptamana etc. Este distractiv.

6. Recompenseaza-te. Realizeaza un plan pentru recompensele tale. Recompenseaza-te chiar dupa prima zi, a doua, a treia, dar apoi dupa o saptamana, doua, luna 1, luna 2, jumatate de an, un an. Sa fie recompense bune la care sa speri: CD-uri, DVD-uri, tricouri, pantofi, un masaj, o bicicleta, o cina in oras la restaurantul tau preferat, o cazare la hotel, orice iti poti permite. Chiar mai bine: foloseste banii care i-ai fi dat pe tigari pentru a te recompensa cu ceva sau pune-i deoparte la pusculita. Pusculita cu recompense. Fa-o pe nebunul! Sarbatoreste fiecare succes al tau! Meriti asta.

7. Amana. Daca ai o urgenta, asteapta. Fa urmatoarele lucruri: respira adanc de 10 ori. Bea apa. Mananca ceva (prima zi a fost bomboane sau guma, apoi am trecut pe alimente mai sanatoase precum morcovi si struguri). Apeleaza persoana care te sustine. Scrie despre asta pe forumul pe care te-ai inscris. Fa exercitii. Fa orice este nevoie, dar amana, amana. Vei reusi, iar aceasta urgenta va disparea. Apoi sarbatoreste! Ia fiecare urgenta pe rand, poti s-o faci.

8. Inlocuieste deprinderile negative cu cele pozitive. Ce faci cand esti stresat? Daca in prezent reactionezi la stres cu o tigara, trebuie sa gasesti sa faci altceva. Respira adanc, masaj asupra gatului si umerilor, iar exercitiul fizic a facut minuni la mine.
Alte obiceiuri, cum ar fi: ceea ce faci prima data dimineata, in masina, sau oriunde fumezi deobicei, trebuie inlocuit cu lucruri mai bune. Alergatul a fost primul obicei pozitiv  la mine, desi am si altele care au inlocuit fumatul.

9. Rezista saptamanii Iadului si vei straluci. Cea mai grea parte a renuntarii la fumat sunt primele doua zile. Daca poti trece de asta, ai reusit sa treci de stadiul retragerii nicotinei si restul este in mare parte la nivel mental. Dar prima saptamana este groaznic. Deaceea este denumita si saptamana iadului. Dupa aceasta incepe sa fie mai usor. A doua saptamana destul de dificila deasemenea. Dupa aceasta, pentru  mine a inceput sa fie mai usor. A trebuit sa am deaface doar cu urgente puternice ocazionale, dar restul urgentelor au fost usoare si m-am simtit increzator ca pot reusi prin orice.

10. Daca te prabusesti, ridica-te si invata din greseli. Da, cu totii gresim. Asta nu inseamna ca suntem niste ratati sau ca nu putem reusi niciodata. Daca te prabusesti, nu este sfarsitul lumii. Ridica-te, scutura-te si incearca din nou. Am dat gres de multe ori pana sa reusesc. Dar stii ce? Fiecare din aceste greseli m-au invatat ceva. Cateodata am repetat greselile, dar apoi am invatat. Descopera obstacolele din calea succesului tau si incearca sa le previi in urmatoarele decizii. Nu astepta cateva luni pana la cand sa renunti. Acorda-ti cateva zile ca sa planuiesti si sa te pregatesti, angajeaza-te la asta si fa-o!

Leave a Reply