4 Pasi simpli pentru formarea obiceiul de a exersa zilnic

Pentru cei mai multi oameni, a face exercitii fizice este mai mult un deziderat constant decat un obicei. Experienta mai multora in domeniul acesta consta intr-o suita de inceputuri si abandonuri. Desi apare descurajarea, nu fiti prea duri cu voi insiva! E normal sa se intample asa. Cel mai important este sa incepeti din nou.

Problema principala
De ce cei mai multi oameni au probleme in a-si forma obiceiul de a face exercitii fizice? Ei bine, exista mai muti factori, dar voi prezenta doar cativa pe care ii consider esentiali:

  1. Este prea dificil. Oamenii se motiveaza si incep un program de exercitii fizice cu multa ambitie si entuziasm, fixandu-si tinte inalte: “O sa merg la sala pentru o ora intreaga azi!”, “O sa alerg 30 minute in fiecare zi!”, etc. Problema este ca scopul este prea dificil ca sa poata fi sustinut zilnic pentru o perioada lunga de timp. Se intampla sa fii la inaltime pentru cateva zile dar apoi sa ramai fara energie si exercitiul devine un chin pentru tine.
  2. Prea multe obiective. De multe ori ne propunem sa facem prea multe lucruri. Vrem sa alergam dar sa ridicam si greutati, sa mancam sanatos si sa renuntam la dulciuri si la bauturile carbogazoase. Acestea sunt obiective prea variate si nu vei putea sa te concentrezi pe formarea obiceiului de a exersa zilnic, daca vei incerca sa le faci pe toate celelalte in acelasi timp. Se mai intampla uneori sa fim prinsi de un lucru, dar sa-l amanam imediat ce apare un altul. Si tot asa ne comutam atentia si concentrarea de la un scop la altul.
  3. Nu suntem suficient de motivate. De multe ori nu este vorba de lipsa de disciplina ci, mai degraba de lipsa de motivatie. O puternica sursa motivationala este presiunea publica. Atunci cand iti faci publica dorinta de a face zilnic exercitiu fizic, ceilalti te vor intreba despre evolutia lucrurilor si te vor sustine la nevoie. 

Cei 4 pasi simpli
Cum se pot rezolva aceste probleme? Iata 4 pasi simpli care te vor ajuta sa-ti formezi obiceiul de a exersa zilnic. Trebuie sa precizez ca poti folosi aceiasi pasi pentru formarea oricarui obicei.

  1. Propuneti un singur obiectiv clar si masurabil. Exista cateva secrete pentru a-ti seta un astfel de scop:
    • Scrie: Scrie-ti obiectivul. Afiseaza-l la vedere. Daca nu faci asta inseamna ca nu este important.
    • Sa fie usor: Sub nicio forma nu-ti propune ceva dificil! Propuneti ceva care este foarte usor ca de exemplu 5 minute de exercitiu fizic pe zi. Aceast este foarte usor de facut! Dupa o luna, poti deja sa treci la 10 minute pe zi. Apoi, dupa doua luni poti ajunte la 15 minute pe zi. Deci, fa lucrurile cat mai usoare la inceput pana se instaleaza noul obicei, apoi, in mod gradat, mareste timpul.
    • Specific: Fii cat mai precis. Adica, specifica ce activitate vrei sa faci, in ce zi, la ce ora si unde anume. Nu spune doar “voi face exercitii” sau “voi face o plimbare”. Trebuie stabilite ora si locul. Sa fie la fel de clar si de important intocmai ca o programare pe care nu o poti rata.
    • Declansatori: Iti recomand sa ai un “trigger” sau eveniment declansator care sa te conduca automat spre efectuarea exercitiului in sine. De exemplu, spalatul pe dinti poate sa urmeze imediat dupa dusul de seara. Astfel dusul poate fi un factor declansator automat pentru obiceiul spalatului pe dinti si astfel nu uiti niciodata sa te speli pe dinti. Deci, ce vei face exact inaintea exercitiului fizic? Este potrivit imediat dupa ce te trezesti? Dupa cafea? Imediat ce ajungi acasa sau imediat dupa pranz? Gaseste un alt lucru pe care il faci zilnic de care sa legi exercitiul tau fizic.
    • Masurabil: Stabileste clar un numar de exercitii pe care vrei sa le faci zilnic. De exemplu: a alerga pentru 10 minute, a merge 2 km, a face 25 de abdomene, etc. Trebuie sa stii precis daca ti-ai indeplinit scopul in acea zi sau nu.
    • Un singur obiectiv. Ramai focalizat cel putin o luna pe acest singur obiectiv. Nu incepe un al doilea obicei in acest interval de 30 de zile.

 

  1. Tine un jurnal. Nimic complicat: doar data, ora si ce ai facut. Trebuie sa notezi imediat ce ai terminat, repede. Nu amana dupa dus sau cand te vei intoarce acasa. A vedea zilnic progresele, te va motiva foarte mult. Nu face din inregistrare ceva complicat! Simplu si imediat dupa ce ai incheiat exercitiul.
  2. Spune-le altora despre obiceiul tau. Cred ca asta este un alt secret care te va motiva pe termen lung. Spune-le celor dragi, colegilor, prietenilor despre noul tau obicei, descrie-l clar si ei te pot intreba zilnic despre evolutia ta. Fii deschis si comunica despre cum te simti, cum ai reusit sa treci peste anumite momente de blocaj.

Motiveaza-te in plus daca e nevoie. Primii trei pasi ar trebui sa fie de ajuns pentru formarea noului obicei. Daca nu, nu renunta pur si simplu. Daca ratezi doua ocazii consecutive de a face exercitiu, trebuie sa analizezi cauzele si sa adaugi mai multi factori motivatori. Recompense, presiunea celor din jur, citeste despre beneficiile exercitiului fizic, etc, orice care iti tine dorinta treaza. Continua sa urmezi acesti pasi pana ce obiceiul se va forma!

Leave a Reply