Inteligenta emotioanala vs Inteligenta logico-matematica

Multi psihologi inca considera ca IQ este singura care poate garanta succesul. Daca esti o persoana desteapta, daca ai un inalt coeficient de inteligenta, daca ai absolvit o universitate recunoscuta, sau ai o calificare superioara, poti sa nu-ti mai faci griji. IQ este foarte importanta, insa, pentru a-ti
9creste competitivitatea, trebuie sa iti construiesti planurile de dezvoltare ulterioara cuprinzind si propria inteligenta emotionala.

Plecand de la rolul adaptiv al afectivitatii s-a constatat ca persoanele care au un coeficient intelectual (IQ – indice al nivelului de dezvoltare a inteligentei, stabilit prin raportarea varstei mentale la varsta cronologica) inalt sau o inteligenta academica foarte bine dezvoltata se descurca mult mai putin in viata de zi cu zi, in timp ce alta categorie de subiecti, desi au un IQ mai redus in comparatie cu primii, au rezultate deosebite in practica.

De unde a aparut intrebarea: “Cum reusesc acestia sa aiba succese in situatii critice, sa faca fata oricand in imprejurari de viata?”. Sternberg (1988) a rugat oamenii de pe strada sa arate ce inteleg ei printr-o persoana inteligenta. In urma analizei raspunsurilor la acest sondaj a ajuns la concluzia ca ei dispun de o alta abilitate decat inteligenta academica, datorita careia reusesc sa depaseasca obstacolele vietii de zi cu zi. Aceasta abilitatea a fost raportata initial la inteligenta sociala, care desemneaza capacitatea de a intelege si de a stabili relatii cu oamenii.

Spre deosebire de IQ, care se schimba destul de putin dupa adolescenta, inteligenta emotionala pare sa fie, in mare parte, invatata si continua sa se dezvolte pe masura ce trecem prin viata si invatam din experienta. Competenta noastra in acest domeniu poate continua sa creasca, iar pentru aceasta exista un cuvant popular: maturizare.

Spre deosebire de IQ, inteligenta emotionala (IE) s-a dovedit a fi un predictor mai de incredere al succesului in viata personala si profesionala. IQ si IE nu reprezinta competente opuse ci, mai degraba, separate, dar prima nu poate functiona la potentialul ei maxim fara cea de-a doua. Analizand lista de competente necesare pentru 181 de posturi din 121 de mari companii si organizatii din lume, inclusiv companii ca Lucent Technologies, British Airways si Credit Suisse, Daniel Goleman a aflat ca 67% – doua din trei – din abilitatile considerate esentiale pentru performanta erau competente emotionale.

Deci fata de IQ si experienta, competenta emotionala conta de doua ori mai mult. Un studiu independent i-a confirmat concluziile. Cand a facut o comparatie, la nivelul pozitiilor de senior leadership, intre cei care erau staruri din punct de vedere al performantelor si cei cu performante medii, a constatat ca aproape 90% din diferenta dintre profilele lor putea fi atribuita mai degraba factorilor inteligentei emotionale decat abilitatilor cognitive.

Alti cercetatori au confirmat ca inteligenta emotionala nu numai ca ii distinge pe liderii remarcabili, dar poate fi legata si de performante economice ridicate. Se pare ca tot mai multi specialisti recunosc importanta inteligentei emotionale, atat in viata sociala, cat si la locul de munca.

Leave a Reply