Diferente individuale in constituirea si manifestarea personalitatii

 

Natura pare sa fi mizat totul pe individualitate. (Goethe – “Die Nature”)

 

Termenul de “personalitate” este prea general si abstract cand avem in vedere omul real. Desi exista insusiri general umane, exista variatii interindividuale, fiecare personalitate posedand diferite insusiri, in grade diferite. In realitate, exista numai individualitati; nu sunt identici ca personalitati nici gemenii monozigoti.

 

Tipologia

Observatia comuna constata ca unii oameni seamana intre ei in anumite privinte. In limba romana s-au fixat expresii ca “rusinos ca o fata mare” sau “parca este birjar” sau “comanda ca un tambur major”. Psihologia diferentiala si psihologia clinica au stabilit criterii dupa care pot fi clasificati oamenii in diferite categorii sau tipuri, precum si caracteristicile fiecarui tip. Fiecare tip indica un grup de caracteristici care coexista. Tipologia “extravertit – introvertit” a fost propusa de C. G. Jung. Acest mare clinician si psiholog a folosit criteriile: atitudinea generala a constientului si particularitati ale functiilor psihologice fundamentale – gandire; sentiment; perceptie; intuitie.

 

Factori ce favorizeaza diferentele individuale

 

Deosebiri innascute

Fratii se deosebesc intre ei nu numai prin culoarea parului sau a ochilor ci si in capacitatea de a invata sau temperamental. Parintii, de exemplu, pot constata ca, desi s,1 cresc copili la fel, unul este linistit si ascultator, iar fratele lui este iute si greu de stapanit; ca unul invata foarte usor orice si era foarte curios‚ inca de mic, iar altul este neinteresat de lucrurile din jur si invata mai greu. Fratii pot fi diferiti intre ei prin capacitatea de a invata, prin functionarea si sensibilitatea organelor de simt, prin nevoia de a fi activ, prin viteza de reactie, prin echilibrul afectiv etc.
De ce se deosebesc oamenii intre ei inca de la nastere? in primul rand, din cauza ereditatii particulare sau diferentiale care depinde de “regulile statistice ale transmiterii genelor”. in acest sens, sunt concludente comparatiile intre aptitudinile intelectuale ale fratilor. Prezentam in tabelul de mai jos rezultatele unei cercetari facute de Newman si colaboratorii sai pe 50 de perechi de gemeni monozigoti.
Frati Diferenta medie intre I.Q
gemeni monozigoti 3,1 p
gemeni dizigoti 8,5 p
frati si surori nascuti succesiv 13,2 p

Deosebirile dintre oameni provin si din influentele mediului social: continut si calitate a experientei, recompensarea anumitor relatii si atitudini, ritmuri de invatare si dezvoltare etc.

 

Relatiile parinti – copii


Relatiile dintre parinti si copii au un rol aproape la fel de hotarator asupra constituirea personalitatii copiluluica si potentialul innascut. Chiar si in cazul gemenilor parintii pot avea legaturi preferentiale care au consecinte ca are frustrarea copilului asupra dezvoltari personalitatii lor.

 

Diferente de educatie


Este vizibil pentru oricine ci educatia contribuie la constituirea si diferentierea personalitatii oamenilor. Psihologii au pus in evidenta rolul educatiei comparand perechi de gemeni monozigoti crescuti in familii diferite. Newman a constatat diferenta de 24 de puncte intre coeficientul intelectual la doua gemene, una avand fati de cealalta o perioada de scolarizare mai mare cu 14 ani (116 puncte respectiv 92 puncte). in cazul altor doua perechi de gemeni crescuti in familii diferite, diferentele au fost de 19 puncte si de 17 puncte. (cf. Jaques larmat, Genetica inteligentei).

 

Educatie permisiva – educatie nonpermisiva


Mary Gribbin a facut un experiment cu doua grupe de copil intre 2 ani s14 ani, baieti si fete. La o grupa, supravegherea era stricta, nu se admitea comportament agresiv. De exemplu, copilul care musca un alt copil era consemnat intr-o debara numita “cutia pacatosilor”. La grupa cealalta, educatia era foarte permisiva, cei agresivi sau obraznici nu erau pedepsiti, Ii se facea pe plac, se discuta cu ei pentru a li se intelege nevoile. Apoi, copili au fost observati in timpul jocurilor, inregistrandu-se toate agresiunile, de la unele usoare insotite de amenintari verbale pana la violente fizice.

 

Diferente economice


Studiile psihologilor au pus in evidenta ca situatia economica si culturala slaba a familiei au influenta negativa asupra formarii personalitatii. Lipsa conversatiei, pretentiile reduse ale parintilor fata de performantele copilului la scoala, numarul redus de activitati culturale (lecturi, parc, muzeu etc.) au efect la fel de negativ ca si conditiile precare de locuit, nefrecventarea gradinitei sau numarul excesiv de copii in familie.

 

Diferente de valori


Sunt importante modelele din familie cu care se identifica copilul. Roaen (1956) a facut distinctie intre urmatoarele variante de modele:

Familii caracterizate prin:

– bun simt

– munca serioasa

– acceptarea amanarii satisfactiei

– rezolvarea conflictelor pe care verbala prin discutie decenta

Familii caracterizate prin:

– lipsa de bun simt

– nevoia recompensei

– stil brutal de rezolvare a conflictelor

– baietii considera ca bravura fizica este semn de barbatie

 

Leave a Reply