Psihologia omului

“Daca vrei ca ceilalti sa fie fericiti, practica compasiunea. Daca vrei sa fii fericit, practica compasiunea” – Dalai Lama

 

Cred despre compasiune ca este unul dintre putinele lucruri pe care le putem practica si care ne aduce fericire pe termen scurt si lung in vietile noastre. Nu vorbesc despre placeri imediate precum sex-ul, drogurile sau pariurile, ci despre ceva ce va aduce fericire si fericire durabila.

Cheia pentru a dezvolta compasiunea este ca aceasta sa devina o rutina zilnica.

Mediteaza la asta dimineata (poti face asta in timp ce iti verifici emailul), gandeste-te la ea cand interactionezi cu altii si reflecta noaptea. In acest fel va deveni parte a vietii tale. Sau cum a spus Dalai Lama: “Aceasta este religia mea simpla. Nu e nevoie de temple; nu e nevoie de filozofie complicata. Creierul nostru, inima noastra este un templu; filozofia este bunatatea.”

Definitie (Wikipedia)

Compasiunea este un sentiment ce reprezinta un sens al suferintei impartasite, deseori combinat cu o dorinta de a alina suferinta celuilalt; a arata bunatatea speciala celor care sufera. Compasiunea se naste prin empatie si este deseori caracterizata prin actiuni, cand o persoana care actioneaza prin compasiune va cauta sa ii ingrijeasca pe cei fata de care simt compasiune.

Actele de compasiune sunt considerate in general acelea care iau in calcul suferinta celorlalti si incearca sa aline acea suferinta ca si cand aceasta ar fi a lor. In acest sens, formele variate ale Regulii de Aur au la baza compasiunea.

Compasiunea difera de alte forme de comportament uman pentru ca se concentreaza in principal pe alinarea suferintei.

 

7 practici de compasiune

1. Ritualul de dimineata. Intampina fiecare dimineata cu un ritual. Incearca-l pe acesta, care este sugerat de Dalai Lama: “Astazi sunt norocos ca m-am trezit, sunt viu, am o viata pretioasa si nu o voi irosi. Imi voi folosi toata energia pentru a ma dezvolta, pentru a-mi extinde inima catre ceilalti, pentru a reprezenta o lumina pentru beneficiul tuturor, nu ma voi enerva sau sa ma gandesc negativ despre ceilalti, voi aduce beneficiu celorlalti cat de mult pot.” Apoi, dupa ce ai facut asta, incearca una din practicile de mai jos.

2. Practica empatia. Primul pas in a cultiva compasiunea este sa iti dezvolti empatia pentru semenii tai. Multi dintre noi cred ca avem empatie si la un anumit nivel toti avem. Dar de multe  ori suntem centrati pe noi insine (nu sunt o exceptie) si lasam empatia noastra sa rugineasca. Incearca astfel: Imagineaza-ti ca o pesoana apropiata sufera. Ceva teribil i s-a intamplat. Acum incearca sa-ti imaginezi durerea prin care trec. Imagineaza-ti suferinta in cel mai mic detaliu. Dupa ce practici acest simtamant cateva saptamani, ar trebui sa-ti imaginezi suferinta celorlalti pe care-i stii, nu doar a celor care-ti sunt apropiati.

3. Practici comune. Inloc sa recunosti diferentele dintre tine si ceilalti, incearca sa recunosti ce aveti in comun. La radacina tuturor lucrurilor, suntem cu totii fiinte umane. Avem nevoie de mancare, adapost si dragoste. Cerem atentie si recunoastere, afectiune si mai presus de toate, fericire. Reflecta asuprea acestor lucruri comune pe care le ai cu toti ceilalti si ignora diferentele. Unul dintre exercitiile mele este unul format din 5 pasi cand intalnesti prieteni sau straini:

a) Ca si mine, aceasta persoana cauta fericirea in viata sa

b) Ca si mine, aceasta persoana incearca sa evite suferinta

c) Ca si mine, stie ce inseamna supararea, singuratatea si disperarea

d) Ca si mine, aceasta persoana cauta sa-si umple nevoile

e) Ca si mine, aceasta persoana invata despre viata

 

4. Practica alinarii suferintei. Odata ce poti empatiza cu alta persoana si intelegand umanitatea si suferinta ei, urmatorul pas este de a vrea ca acea persoana sa se elibereze de suferinta. Aceasta este inima compasiunii – defapt definitia ei. Incearca acest exercitiu: imagineaza-ti suferinta unei persoane pe care ai intalnit-o recent. Acum imagineaza-ti ca tu esti cel ce trece prin acea suferinta. Reflecta asupra dorintei ca acea suferinta sa inceteze. Reflecta asupra simtamantului de fericire pe care l-ai avea daca o alta fiinta umana ar vrea ca suferinta ta sa inceteze si sa faca ceva in sensul acesta. Deschide-ti inima acelei persoane si chiar daca simti doar putin ca ai vrea ca suferinta acelei persoane sa se termine, reflecta asuprea acelui simtamant. Acesta este simtamantul pe care vrei sa-l dezvolti. Cu exercitiu constant, acel simtamant poate fi crescut si nutrit.

5. Practica actiunilor de bunatate. Acum ca ti-ai insusit punctul 4, mergi mai departe cu un pas. Imagineaza-ti din nou suferinta unei persoane pe care o stii sau ai intalnit-o recent. Imagineaza-ti  din nou ca esti acea persoana si ca treci prin acea suferinta. Acum imagineaza-ti ca alta persoana vrea ca suferinta ta sa inceteze – poate mama ta sau alta persoana iubita.

Ce  ai vrea ca acea persoana sa faca pentru a-ti alina suferinta?

Acum inverseaza rolurile: tu esti persoana care doreste ca suferinta persoanei celeilalte sa se termine. Odata ce devii bun la acest stadiu, practica ceva in fiecare zi pentru a alina suferinta celorlalti. Chiar un zambet sau o vorba draguta sau chiar vorbind despre o problema cu cealalta persoana.

6. Cei ce ne trateaza rau. Stadiul final in aceste practici ale compasiunii este nu doar sa usuram suferinta celor cu care ne intalnim sau pe care ii iubim, dar chiar si celor care ne trateaza rau. Cand intalnim o persoana care ne trateaza rau, inloc sa devenim nervosi, sa ne retragem. Apoi, cand suntem mai calmi si mai detasati, reflecta asuprea persoanei care te maltrateaza. Incearca sa-ti imaginezi cum a fost educata acea persoana cand a fost copil. Incearca sa-ti imaginezi ziua sau saptamana acelei persoane prin care a trecut si ce lucruri rele i s-ar fi putut intampla. Incearca sa intelegi ca actiunile lor nu au fost despre tine, ci despre ce li s-a intamplat lor.

7. Rutina de seara. Recomand ca sa va luati cateva minute inainte sa mergeti la culcare si sa reflectati asupra zilei. Gandeste-te la cei pe care i-ai intalnit, cu care ai vorbit si cum i-ai tratat. Gandeste-te la scopul pe care ti l-ai pus dimineata. Cat de bine te-ai descurcat? Ce ai putea face mai bun? Ce ai invatat din experienta de azi?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>